Web Toolbar by Wibiya

Race 4 : The One With Voodoo Black Magic, but .. useful points !

Na de onfortuinlijke gebeurtenissen in de vorige wedstrijd waarbij Der Alte buiten strijd gezet is voorlopig (geruchten over toptijden in een tot de puntjes afgestelde rolstoel in Leefdaal, inclusief burn-outs zijn pertinent onwaar), moest een oplossing gezocht worden om een piloot toe te voegen aan ons team.

Deze werd gevonden in de persoon van de ‘Krikke’, Kris heeft enkele jaren met Flup in Club Met gereden (en titel mee behaald), om na een stevige crash eventjes de helm aan de haak gehangen te hebben, maar sinds vorig jaar terug in 600 CC NBC terug aan het meerijden in het Speedfun team. In aktie ziet hij er zo uit :)
Krikke_1 small

Gezien de afstand, en de operatie aan de schouder van Flup op maandag was de crew wat uitgedund, maar enkele usual suspects waren toch gearriveerd, sommigen een dagje of twee op voorhand, anderen de dag zelf. Mirco had op dinsdag een dagje getraind, kwestie van de moto te testen, en de baan terug te verkennen gezien hij er ook nog maar 1 keer had gereden. Testen met de 600 was vlug gedaan. DB killer of niet… 103 db was wat veel… Maar de NBC bike dan maar uit gehaald, ideaal om te trainen. Oh, en naar NBC gewoonte dit seizoen…allemaal onder een stralend zonnetje...

Voor Krikke, die pas op wedstrijddag kon afkomen was het even afwachten. Rijervaring genoeg, maar Assen was een jaar of 7 geleden, op andere layout én nog niet op de NBC moto gereden. Daarenboven is hij eerder gewend om met een 600 cc rond te karren.

Tactisch was het vlug uitgemaakt. Krikke zou twee kwalificaties voor zich nemen, om aan de moto te wennen, Mirco zou proberen een snelle tijd te zetten om ons goed te kwalificeren. Dit verliep zoals gepland, Krikke nam de tijd om referentiepunten op te sporen tijdens de eerste kwalificatie en tekende een 2’11 op. Voor de tweede kwalificatie legde Mirco de pees erop en was de enige piloot die onder de 2 minuten ging, 1’59.111, meer dan 2 seconden sneller dan de tweede tijd… Krikke begon aan zijn derde kwalificatie met als objectief om op een gecontroleerde manier wat tempo op te drijven en kwam uit op een 2’05, mooie progressie dus, waarvan we wisten dat hij tijdens de race nog wel wat zou afknabbelen. Onze tijd werd enkel verbeterd door Team Mikovic, een team dat we nog niet vooraan gezien hadden maar die blijkbaar een snelle piloot hadden voor Assen.

Planning was om Mirco te doen starten, dan Krikke een stint te laten rijden, en Mirco terug in te zetten, de rest gingen we wel zien aan het koersverloop. Het was een 3 uur koers, in principe dus 3 keer tanken, maar zelden worden de volledige uren gereden...

Bij de start ging het al mis voor ons, team Mikovic had zijn snelle piloot achter de hand gehouden en de andere piloot aarzelde wat na het verdwijnen van de ‘pacecar moto’ waardoor Mirco hem te snel voorbijging, wat niet volgens het reglement is (wachten tot aan start/finish alvorens voluit te gaan en mogen voorbij te steken). Na 3 ronden reed Mirco overigens quasi de volledige rechte lijn voorop, logisch gezien hij 2-3 seconden sneller was dan alle andere piloten. Helaas was de organisatie onverbiddelijk en krijgen wij een stop & go wegens te vroeg voluit. Bij het willen uitvoeren van deze sanctie (Mirco kwam binnen) kwam er dan ook nog eens een code rood wegens een valpartij… Kortom een extra ronde kwijt. De stop & go werd na de herstart minutieus uitgevoerd.. nog een rondje erbij. Vanop ongeveer de laatste plaats moest de inhaalrace beginnen, waarbij Mirco ondanks het drukke verkeer snelle rondjes bleef rijden tot…. een rode vlag het veld weer bijeen bracht…. maar wij ook dit keer hier eerder nadeel van ondervonden, part of thé game…

Eens herstart werd even puntjes op de i gezet, constante 1’57-1’58 ers lieten er geen twijfel over bestaan, punten gingen wij nog proberen zoveel mogelijk te pakken en we klommen gestaag op, daarbij ook nog geholpen door de tijdstraf die andere teams opgelegd kregen voor negeren van code rood. De hoop om dicht bij het podium te eindigen groeide, tijd om Krikke in het strijdgewoel te gooien, met idee van Mirco de laatste 50 minuten nog te doen knallen.

Krikke bouwde mooi op, en begon beter en beter zijn tempo te vinden , een 2,04, 2,05, 2,03.. hij kon een concurrerend team achter zich houden en dan…. verdween hij van de schermen. iPhone, iPad, TV… nergens geen Krikke meer…. Hij zal toch niet … Na een 10 minuten zagen we hem te voorschijn komen, aangeslagen…. de versnellingsstang was gelost, motor aan kant… onze eerste opgave ? Nadat de motor (na +40 minuten !) terug gebracht was, bleek dat het eigenlijk nog wel te repareren was (toch voor onze cracks, fluitje van een cent) en hadden we de goede reflex om te herstarten, ook al konden we niet veel goed maken, we konden wel punten sprokkelen gezien in de No Budget Cup punten worden uitgedeeld tot op de 30ste plaats (en er niet eens 20 Megabikes deelnemen).

Zo gezegd, zo gedaan. Oh, en onderwijl even visitekaartje af geven om nog een 1,56.634 neer te zetten. Weerom de snelste tijd van alle deelnemers.

Kortom, spijtig van de mechanische pech, de pitstop verliep vlekkoos, de snelheid was er, het podium was een mogelijkheid geweest, zeker gezien ook andere mensen (Team 88 oa) niet gespaard bleven van pech. Dat laatste is voor ons klassement een meevaller, want zo hebben we dankzij deze punten toch onze leidersplaats kunnen behouden. En hebben de El Sympatico’s van Brutus, die ons in de eerste koers in extremis nog geholpen hadden aan een tandwielklok, een overwinning kunnen boeken.

Op naar de 1000 km dus, alwaar wij ons team zullen moeten herschikken om over voldoende (reserve)piloten te beschikken e.a. Maar wij ook zeker uitkijken naar de return van Flup in de paddock. En wij vooral ons vel duur zullen verkopen, nu onze titelkansen onverhoopt nog gaaf gebleven zijn !